Of iets goedkoop is of niet, is tamelijk relatief. Wat voor de één betaalbaar is, kan voor de ander al gauw als duur worden ervaren. Factoren zoals inkomen, behoeften en prioriteiten spelen hierin een belangrijke rol. Hetzelfde geld natuurlijk bij auto’s. Voor de ene is een roestbak van duizend euro goedkoop, voor de ander een kleine Aygo van een euro of vijfduizend.
Gezien ‘goedkoop’ dus een relatief begrip is, pakken we deze blog dan ook op zo’n manier aan. Als in, geen enkele Ferrari kan je zien als een goedkope auto. Daarentegen doet een Mazda MX5 het al een stuk beter, in bepaalde zin. Lees in deze blog over sportauto’s, die vergelijken met andere sportieve auto’s, relatief goedkoop zijn. Benieuwd? Lees dan gauw verder!
Wat bepaald de prijs van een auto?
Om maar even in het straatje van de Mazda te blijven: een MX5 uit 2023 met 20.000km op de teller zal een stuk duurder zijn dan eentje uit 2005 met 150.000km op de teller. We vertellen je daarom graag welke factoren de prijs van een auto bepalen. Dan begrijp je ook direct waarom we nergens over exacte prijzen spreken. Mocht je trouwens benieuwd zijn naar de prijs van een auto uit een specifiek jaar, kijk dan op zoiets als AutoScout24.
- Merk en model
Het merk en het specifieke model van de auto hebben een grote invloed op de prijs. Zo zal je zien dat een BMW Z3 en Z4 voor een niet-kenner redelijk op elkaar lijken, maar er zal een aanzienlijk prijsverschil in zitten. - Nieuw of tweedehands
Een nieuwe uitgave van een specifiek model is natuurlijk duurder dan de tweedehandse variant vanwege de conditie en leeftijd. Wij zouden zeggen, ga voor een occasion. Is beter voor het milieu, je portemonnee en als je goed zoekt, zitten daar heus wel pareltjes tussen. De grootste afschrijving is waarschijnlijk al geweest, dus aanschaffen die hap. - Kilometerstand
Op de vraag met welke kilometerstand je een auto moet aanschaffen, hebben we eigenlijk niet echt een antwoord. Dat hangt er namelijk echt vanaf wat je ermee wil. Rijdt je een Mini Cooper S als woon-werkverkeer en heb je hem aangeschaft bij 104.000km, dan wil je ‘m eigenlijk vóór de 120.000 à 125.000km weer wegdoen vanwege de drop in waardeverlies die daarop volgt. Wil je een auto waarvan de waarde nauwelijks zakt, ook omdat je er nauwelijks mee rijdt, en heb je het geld, kijk dan naar iets rond de 40.000km - Land van aankoop
Prijzen kunnen variëren afhankelijk van het land waarin de auto wordt gekocht, vanwege lokale belastingen en invoerrechten. Zo zie je dat auto’s in Duitsland een stuk goedkoper zijn. Super fijn natuurlijk, maar realiseer je dat het overzetten naar Nederlands kenteken niet gratis is. Dan ben je alsnog het een en ander kwijt. - Onderhoudskosten en verzekering
De motor is waarschijnlijk meer geavanceerd en waarschijnlijk dus ook duurder. De verzekering is duurder dan bij een andere auto, dus waarschijnlijk ook duurder. De auto is vanwege het motorblok een stuk zwaarder dan iets vergelijkbaars en dus in de wegenbelasting, waarschijnlijk duurder. Als potentiële koper dien je te houden rekening met de kosten voor onderhoud en verzekering.
Natuurlijk zijn er een stuk meer factoren die de waarde van een auto bepalen. Echter zijn dit al een aantal van de belangrijkste en dus houden we het graag hierbij.
Goedkope en sportieve auto’s
En dan nu, hetgeen waar je waarschijnlijk voor kwam: de goedkope en sportieve auto’s. We hebben, al zeggen we het zelf, een mooie lijst voor je samengesteld, waar je ongetwijfeld gelukkig van wordt. Lees:
#1 BMW Z3
De BMW Z3 is een sportieve roadster geproduceerd van 1995 tot 2002. Beschikbaar met verschillende motoren, waaronder vier- en zescilindervarianten. Het motorblok varieerde van een 1.8 liter viercilinder tot een krachtige 3.2 liter zescilinder in de M Roadster. Vermogens liepen uiteen van 115 pk tot 321 pk voor de M-modellen. De Z3 stond bekend om zijn achterwielaandrijving en uitstekende rijgedrag, aangevuld met een karakteristiek design en een comfortabel interieur. Het model bood zowel open dak- als coupéopties, waardoor het een geliefde keuze was voor liefhebbers van compacte sportauto’s. Nu lijken er nog zo’n 100 Z3’tjes te koop te zijn in Nederland, dus sla vooral je slag!
#2 Mazda MX5
Och, onze persoonlijke favoriet. De auto’s zien er zó leuk uit, zijn relatief goedkoop in aanschaf en rijden erg soepel. Het is dat ze zo laag zijn en dat je je soms wat ‘ongezien’ kan voelen door al die andere grote SUV’s die tegenwoordig op de wegrijden, maar poeh, als dit een daily driver kon zijn, hadden we het al tien keer gedaan. De MX-5 staat in elk geval bekend om zijn lage gewicht, uitstekende wegligging en balans, en achterwielaandrijving, wat zorgt voor een opwindende rijervaring. Het aantal pk’s zal bij de standaarduitvoering zo rond de 135 liggen.
#3 Mini Cooper S
Dus, een Mini, maar dan eentje die hard rijdt. Kijk bij dit soort auto’s absoluut uit naar welke jaargang je aanschaft. Zo is het van de Mini’s in de beginjaren van 2010 duidelijk dat de motor niet de meest betrouwbare is. Daarna zal je wel ongeveer goedzitten. Maar goed, het leuke aan dit soort auto’s is, is dat ze tamelijk makkelijk te tunen zijn naar 250pk. Zet je er een mooie luchtinlaat in, dan zullen de knalletjes in sport mode je zeer verrassen. Wij zouden zeggen, koop er eentje waar deze aanpassingen al in zijn gemaakt. Doe je dat zelf, dan krijg je het er qua prijs eigenlijk nooit meer uit. Jammer, maar dat is wel hoe het in autoland gaat met dit soort dingen.
#4 Honda Civic
Misschien vindt je deze auto niet per se ‘sexy’, maar hij doet absoluut wat je ervan verwacht. Althans, dat kán je doen. Een Honda Civic is een van de auto’s die namelijk perfect te tunen zijn. Sterker nog, we verwachten al wel dat je wel een aantal van deze getunede auto’s voorbij hebt zien racen. We zouden zeggen, bezoek eens een garage waar je vele sportieve auto’s ziet staan. Zij kunnen je ongetwijfeld informeren in wat er mogelijk is. Anderzijds kan je natuurlijk zelf ook onderzoek doen. Autoliefhebbers delen graag met elkander wat ze hebben gedaan, dus ook de Honda Civic eigenaren.
En ja, zo komen we alweer tot een einde van deze blog. Weet dat er ontzettend veel mogelijkheden zijn om van je ‘normale’ auto, wat sportiefs te maken. Denk aan de FR bij Seat, de GTI’s bij Volkswagen, de S en RS bij Audi, de GT bij Peugeot, etc. De vraag is alleen altijd, hoeveel ‘auto’ je voor je geld krijgt. Zo betaal je bij Audi tamelijk veel voor pk’s. Ennûh als iets een ‘line’ is, dan is het geen échte sportauto hè. Een Audi A3 S-line heeft misschien wel het uiterlijk van een S3, maar hij is het toch echt niet.