Vandaag heten we je van harte welkom in de wondere wereld van… WhatsApp Business. Misschien heb je er al wel eens van gehoord, misschien heb je nog geen idee. In beide ben je in elk geval aan het juiste adres. In deze blog vertellen we je namelijk over alle ins en outs van de app. Daarbij zal een groot gedeelte van de blog zijn gericht op eventuele nadelen, zodat je ook daar van op de hoogte bent.
Wat is WhatsApp Business?
WhatsApp Business is een app ontworpen voor kleine bedrijven om efficiënt te communiceren met klanten via WhatsApp. Het biedt functies zoals automatische begroetingsberichten, snelle antwoorden en labels voor chats, die helpen bij het organiseren en beheren van klantgesprekken. Bedrijven kunnen hun profiel aanpassen met informatie zoals openingstijden, locatie en website. De app ondersteunt ook zakelijke berichten en biedt inzicht in statistieken over verzonden en ontvangen berichten. Dit maakt het een handige tool voor klantcontact en marketing.
De nadelen van Whatsapp Business
In eerste instantie lijkt het erg fijn, zo’n app. Toch dien je wel degelijk rekening te houden met een aantal nadelen. Sommige van de nadelen heb je al tussen de regels door kunnen lezen, bij andere nog niet. Anyway, lees:
Beperkte toegang
WhatsApp Business kan in principe wel op meerdere telefoons worden geïnstalleerd, maar eenmaal daar komt het eerste probleem al om de hoek kijken. Als jouw collega bij de klantenservice de app gebruikt op haar telefoon, kan jij dat niet meer doen. Doe je dat wel, dan wordt jouw collega er uitgeknikkerd.
Sinds enige tijd is het wél mogelijk om naast die telefoon, nog 4 keer WhatsApp Business tegelijkertijd geopend te houden op een laptop/ computer. Maar goed, de beperkte beschikbaarheid leidt er wel toe dat het voor en groot bedrijf al niet meer beschikbaar is.
Gemaakt voor het individu
Geïntegreerde tools voor teams toevoegen? Dat kan helaas niet. WhatsApp Business is wat dat betreft echt gemaakt voor individueel zakelijk gebruik. Interne communicatie over een klankgesprek, een inbox voor het hele team of andere geïntegreerde tools zijn eigenlijk niet aanwezig. Je zou in principe nog een ander medium daarnaast kunnen gebruiken, maar waarom zou je dan niet overstappen naar iets waar alles samen is?
Niet gratis
Mocht je trouwens wel een groter bedrijf hebben, dan wordt veelal aangeraden om WhatsApp Business API te downloaden. Hiermee kunnen meerdere gebruikers tegelijkertijd antwoorden. Echter is daar een grote ‘maar’ aan verbonden, en dat is dat het gebruik ervan niet gratis is. Onze vraag is dan, waarom je niet zo investeren in iets wat vele malen handiger werkt?
Niet nodig
Tot slot zal voor veel bedrijven de toevoeging van WhatsApp Business niet echt nodig zijn. Vaak bieden zij al klantenservice via hun eigen website, een telefoonnummer en een email-adres aan. Om het overzicht te kunnen bewaren is het misschien wel handig het gewoon daarbij te laten. Vraag je altijd af of het echt nou zo handig is, een toevoeging van een app die op veel vlakken net niet werkt. Maar goed, we zullen je ook nooit iets verbieden.
Waarom wel WhatsApp Business?
Aan de andere kant zou je je kunnen afvragen waarom het nog wel bestaat. Het zou dus schijnbaar zo zijn dat veel mensen er wel baat bij hebben. En inderdaad, het heeft een aantal functies die toch wel erg handig zijn, lees:
- Je hoeft niet per se met een 06-nummer de app te installeren, dit kan bijvoorbeeld ook gewoon met het 038- of 0800-nummer van het bedrijf zelf.
- Er bestaat een mogelijkheid om gesprekken te labelen. Je geeft bijvoorbeeld een rode kleur aan onbeantwoorde chats en een grijze kleur aan afgehandelde zaken. Dat behoudt het overzicht.
- Middels een soort chatbot is het mogelijk om automatische antwoorden in te stellen. Het eerste gedeelte van een probleem kan zo mogelijk al opgelost worden.
- Er is een extra mogelijkheid voor klanten wie contact met je bedrijf willen opnemen. Dit getuigt van een knap staaltje klantvriendelijkheid.
- Je kan je openingstijden en adres aan klanten laten zien. Dit scheelt hen weer een bezoekje aan de website of het beantwoorden van een vraag die eigenlijk al beantwoord is.
Zie je wel, in eerste instantie is het eigenlijk een hele gebruiksvriendelijke app. Het maakt het alleen lastig dat er nog wel nadelen zijn die voor velen zwaar kunnen wegen. Dát is dan echt een beetje jammer.
Wel of geen WhatsApp Business?
Tja, of je WhatsApp Business moet gebruiken hangt af van je behoeften. Als je een klein bedrijf hebt en efficiënt wilt communiceren met klanten, biedt WhatsApp Business nuttige functies zoals automatische berichten, labels en bedrijfsprofielen. Het kan je helpen om gesprekken te organiseren en snel te reageren. Echter, voor grotere bedrijven of als je geavanceerdere CRM-integraties en rapportage nodig hebt, kunnen er beperkingen zijn. Overweeg ook privacy- en beveiligingsaspecten. Maar goed, als de basisfunctionaliteit voldoet aan je behoeften en je waarde hecht aan directe klantcommunicatie, dan houden wij je niet tegen om het te gaan gebruiken.
Denk er in elk geval nog maar even over na, dan zien we je een volgende keer wel weer terug bij Moneyblog!