Cryptovaluta worden steeds populairder. Inmiddels bezitten zo’n 2,5 miljoen Nederlanders – dat is zo’n 14% van de bevolking – cryptoactiva. Dat is weliswaar minder dan bijvoorbeeld in de Verenigde Staten, maar is alsnog een behoorlijk aantal. Hoe verandert dit ons koopgedrag?
De beste 10 iGaming cryptocurrencies
Hoewel crypto voor veel mensen vooral een investering is, wordt het ook steeds meer gebruikt om te spelen in online casino’s. Online gokken is in Nederland al een tijdje legaal, en daarmee is het ook steeds populairder geworden. Inmiddels hoef je niet meer naar een fysiek casino om een gokje te wagen, maar kun je altijd en overal je telefoon openen. Hoewel de meeste mensen kiezen voor een online casino met een Nederlandse licentie, gaan sommigen naar een betrouwbaar buitenlands online casino, waar gokken met crypto meer geaccepteerd wordt.
Dit heeft een aantal voordelen: meer anonimiteit omdat er geen verplichte legitimatie is bij de registratie, snelle uitbetalingen en de mogelijkheid om te controleren of het spel wel eerlijk verloopt. De beste 10 iGaming cryptocurrencies zijn:
- Bitcoin
- Ethereum
- Litecoin
- Dogecoin
- Bitcoin cash
- Solana
- Cardano
- Ripple (XRP)
- Binance Coin (BNB)
- Shiba Inu
Ook steeds meer games integreren een Play2Earn-model. Het idee is dat spelers cryptovaluta of andere digitale activa kunnen verdienen door verder te komen in het spel. In tegenstelling tot gewone games, waarmee je buiten het spel geen geld kunt verdienen, kunnen spellen die blockchain integreren, hun spelers ook buiten de game belonen.
Hoe verandert ons koopgedrag?
Ons koopgedrag verandert bij iedere nieuwe innovatie. Misschien dat jij jaren geleden op je oude smartphone voor het eerst besloot om online iets te kopen. In de jaren 90 was online winkelen nog net nieuw, maar inmiddels is het niet meer weg te denken uit de retailhandel.
Vandaag de dag staan winkels voor een nieuwe uitdaging, want de klant verwacht steeds vaker een naadloze en makkelijke winkelervaring. Steeds meer winkeliers zien dat blockchain hierbij kan helpen, omdat het transacties zeer veilig maakt.
Hoe kan crypto de consument helpen?
Voor velen is crypto nog iets futuristisch waar ze zich niet echt mee bezighouden, maar toch kan crypto, en fintech in zijn algemeen, een zegen voor consumenten zijn. Het verandert namelijk de manier waarop mensen toegang hebben tot financiële diensten. Crypto maakt deze toegang voor veel mensen toegankelijk, omdat het soms nogal een stap kan zijn om een traditionele bank binnen te lopen. Strenge kredietcriteria of lange wachttijden kunnen maken dat met name gemarginaliseerde gemeenschappen dit niet zo snel zullen doen.
Crypto biedt anonimiteit, en er is geen tussenkomst van banken of andere instanties. Hoewel dit natuurlijk enerzijds maakt dat er geen uitgebreid klantonderzoek kan worden uitgevoerd, betekent het ook dat meer mensen de kans krijgen om te investeren. En, hoewel crypto vaak erg volatiel is, en het dus ook veel geld kan kosten, maakt de afwezigheid van een bank ook dat er veel lagere transactiekosten zijn. Zeker bij het overmaken van geld naar het buitenland kan het dus aanzienlijk goedkoper uitpakken.
Veel crypto-apps zijn relatief vriendelijk in gebruik. Waar je voorheen contact had met een bankmedewerker kun je nu in een paar klikken je transacties bijhouden. Doordat het zoveel makkelijker is dan voorheen is het doen van online betalingen ook makkelijker. Het maakt het dus eenvoudiger om geld uit te geven.
Betaald krijgen in crypto
Voor consumenten kan crypto dus zeker voordelen hebben, en dus kan betaald krijgen in crypto’s ook voor bedrijven interessant zijn. Een van de belangrijkste beweegredenen voor bedrijven om crypto te accepteren is extra omzet. Zeker in sectoren waar innovatie een grote rol speelt, of voor bedrijven met veel klanten in het buitenland, kan het zeker verschil maken. Daarbij kan het ook goed zijn voor de Search Engine Optimization (SEO) van een website. Omdat cryptobeurzen naar je website zullen verwijderen, word je zichtbaarder en makkelijker vindbaar via zoekmachines als Google.
Het is vrij makkelijk om betaald te krijgen in crypto. Hier heb je bepaalde software voor nodig, maar WordPress bijvoorbeeld heeft een plugin om dit makkelijk te doen. Ook heb je een wallet nodig om je crypto te ontvangen, te verzenden en te beheren. Vervolgens kunnen klanten in een paar klikken via jouw website geld overmaken naar je wallet. Vaak kun je via je cryptowallet je geld ook makkelijk omzetten naar fiatgeld (bijvoorbeeld euro’s).
Of crypto accepteren jou iets gaat opleveren is natuurlijk afhankelijk van jouw bedrijf, de sector waarin je werkt, en hoe jouw klanten hiermee omgaan. Het is dus verstandig om van tevoren de voor- en nadelen af te wegen. Een paar voordelen zijn:
- Internationale transacties kosten je geen extra geld.
- Betalingen met blockchaintechnologie zijn vaak erg goed beveiligd.
- Cryptobetalingen zijn vaak een stuk sneller dan traditionele banktransacties.
- Voor sommige klanten zal het met crypto kunnen betalen je bedrijf aantrekkelijker maken.
Er zijn echter natuurlijk ook nadelen:
- Betalen met crypto is bij veel mensen nog niet zo bekend, en het kan klanten dus ook afschrikken.
- Cryptovaluta zijn erg volatiel, en kunnen dus ook snel veel waarde verliezen.
- Er is niet veel regelgeving, en als er iets misgaat kun je dus weinig doen om je gelijk te krijgen.
- Cryptotransacties zijn niet terug te draaien.
- Crypto verbruikt vaak veel energie. Als het voor jouw bedrijf belangrijk is om milieubewust te zijn kun je er dus beter van afzien.